Information och Kontakt
Allmänna villkor
ALLMÄNNA HYRESVILLKOR PLAYGEAR AB
Senast uppdaterad: 16 OKTOBER 2022
Dessa allmänna villkor utgör, tillsammans med vid var tid gällande Bekräftelser, ett avtal mellan dig som Kund och PlayGear AB (PlayGear). Vi erbjuder privatpersoner att hyra musikinstrument samt köpa tillbehör via vår webbplats, www.playgear.se.
För dig som är konsument gäller konsumenträttslig lagstiftning för din beställning. Vissa bestämmelser i Villkoren gäller enbart när ett konsumentförhållande föreligger. Det anges i så fall uttryckligen.
Villkoren tillämpas på alla Beställningar som görs via Webbplatsen.
1 TILLÄMPNING OCH DEFINITIONER
1.1 Tillämpningsområde. Dessa allmänna villkor ska tillämpas när PlayGear hyr ut musikinstrument samt andra Hyresobjekt (enligt definition nedan) till Kunden.
Bestämmelserna i dessa allmänna villkor är tillämpliga på samtliga typer av mellanhavanden mellan PlayGear och Kunden om inget annat anges för en specifik bestämmelse eller grupp av bestämmelser och förutsatt att PlayGear och Kunden inte skriftligen överenskommit om annat.
1.2 Konsumentvillkor. PlayGear ansvarar enligt tillämplig konsumentskyddslagstiftning och bestämmelserna i dessa allmänna villkor tillämpas endast till den del de inte står i strid med tvingande bestämmelser.
1.3 Definitioner. I
dessa allmänna villkor ska följande definierade termer ha den innebörd som anges nedan: ”Avtalet” avser avtalet mellan PlayGear och Kunden om uthyrning av Hyresobjekt eller sådan annan överenskommelse mellan PlayGear och Kunden som (i) ingås via Webbplatsen (enligt definition nedan) eller på annat sätt; och (ii) bekräftas av PlayGear genom Bekräftelse (enligt definition i punkt 2.1); ”PlayGear” avser PlayGear AB, org. nr 559391-4541 som är angivet som part till Avtalet.
”Hyresobjekt” avser vart och ett av de objekt (musikinstrument och instrument-tillbehör och/eller annan utrustning eller annan lös egendom) som PlayGear sammantaget enligt Avtalet ska hyra ut till Kunden; ”Kunden” avser den part med vilken PlayGear ingått Avtalet; och ”Webbplatsen” avser PlayGears webbplats med nuvarande webbadress www.playgear.se
1.4 Förhållande till Avtalet. Dessa allmänna villkor utgör en integrerad del av Avtalet, och hänvisningar i dessa allmänna villkor till ”Avtalet” innefattar även dessa allmänna villkor. Avvikelser måste avtalas skriftligen för att bli gällande.
2 PLAYGEAR’S ALLMÄNNA VILLKOR VID HYRA
2.1 Beställning. Ett Avtal mellan PlayGear och Kunden har ingåtts först när PlayGear bekräftat eller annars godkänt beställningen (”Bekräftelsen”).
Sedvanlig kreditkontroll kan komma att göras. Åldersgräns vid beställning och ansvarig för hyra är 18 år. Hyrestagaren är skyldig att uppge korrekta kunduppgifter när ett användarkonto skapas för att beställa och hyra på www.playgear.se. PlayGear skickar meddelanden till angiven e-postadress, adress och telefon. Dessa meddelanden anses vara mottagna och giltiga när de skickats från oss. Det är den person som registrerat sig som är juridiskt ansvarig och avtalspart.
2.2 Betalning. Betalning för hyra ska erläggas enligt föreskrifterna i Bekräftelsen eller i enlighet med vad PlayGear i övrigt anvisar. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag. PlayGear förbehåller sig rätten att kräva ersättning för utfärdad betalningspåminnelse samt förseningsavgifter enligt PlayGear’s vid var tid gällande policy.
2.3 Priser. Samtliga priser för hyra anges i SEK inklusive moms, om inget annat särskilt framgår. För leverans till Kunden av Hyresobjekt tillkommer leveransavgift enligt uppgifter på Webbplatsen. PlayGear förbehåller sig rätten att justera priset för pågående hyror i enlighet med konsumentprisindex (KPI) eller annat index som PlayGear tillämpar.
PlayGear äger efter eget val rätt att begära skälig säkerhet av Hyrestagaren för Hyresavtalets rätta fullgörande.
Om det förekommer väsentligt felaktiga priser på PlayGear’s webbplats har PlayGear rätt att ensidigt ändra, radera eller avvisa beställningar, även efter att kunden mottagit en orderbekräftelse eller liknande. Sådana fel ska dock korrigeras och meddelas till kunden inom rimlig tid efter att felet upptäckts.
2.4 Hyrestid. Hyrestiden räknas från och med den dag Hyresobjektet lämnat PlayGear’s lager (f.n. i Bandhagen, Stockholm). Hyrestiden löper per månad och avslutas när Hyresobjektet återlämnats till PlayGear’s lager. Uppsägningstiden är en (1) kalendermånad.
2.5 Förtida uppsägning. Kunden är, ifall denne utan stöd av en bestämmelse i Avtalet till PlayGear meddelar att Avtalet sägs upp och att Hyresobjektet ska återlämnas, skyldig att till PlayGear betala den återstående hyran enligt Avtalet.
2.6 Nyttjanderätt. PlayGear upplåter till Kunden en begränsad nyttjanderätt till Hyresobjektet i enlighet med villkoren i Avtalet. Ingenting i Avtalet innebär eller ska tolkas som att Kunden erhåller äganderätt till Hyresobjektet. Nyttjanderätten upphör omedelbart när hyrestiden löpt ut.
2.7 Användningsvillkor och försäkring. Kunden ska vid användning av Hyresobjekt och under den Avtalade hyrestiden beakta och efterleva följande villkor:
(a) Kunden åläggs en allmän vårdplikt i förhållande till Hyresobjektet innebärandes att Kunden alltid ska vårda Hyresobjektet så att det inte försämras utöver vad som är att anse som normal förslitning och i övrigt iaktta all den aktsamhet som skäligen kan krävas;
(b) Kunden får endast nyttja Hyresobjektet i enlighet med Avtalet och eventuella tillhörande instruktioner och för de syften för vilka Hyresobjektet typiskt sett är avsedda;
(c) Hyresobjektet hyrs i fullgott skick, varvid särskilt noteras att andra kunder kan ha brukat Hyresobjektet tidigare vilket kan ha föranlett normalt slitage;
(d) Kunden ska under hyrestiden handha och förvara Hyresobjektet på sådant sätt att det inte utsätts för åverkan, olovligt nyttjande eller tillgrepp;
(e) Kunden får inte, utan särskilt tillstånd från PlayGear, vidareupplåta, vidareuthyra Hyresobjektet eller föra Hyresobjektet till annat land än Sverige.
(f) Kunden får inte märka om eller på annat sätt ändra identifikation av Hyresobjektet. Kunden skall omgående underrätta PlayGear om Hyresobjektets märkning eller övrig identifikation förstörts eller på annat sätt blivit oläslig;
(g) Kunden får inte infoga eller sammanfoga Hyresobjektet i fast eller lös egendom;
(h) Kunden får inte pantsätta, överlåta, uthyra eller på annat sätt upplåta rättighet till Hyresobjektet till tredje man; samt
(i) Hyrestagaren ska under Hyrestiden hålla Hyresobjektet försäkrat till fulla värdet mot förlust på grund av stöld, skada eller slitage som uppkommit på grund av vårdslöshet eller olyckshändelse. Detta gäller oavsett om skadan eller slitaget är vållat av Hyrestagaren själv, tredje person, brand, rök eller vattenskada. Förkommer eller skadas Hyresobjektet ska Hyrestagaren omedelbart anmäla detta till PlayGear. Vid försäkringsfall överlåter Hyrestagaren rätten till försäkringsersättning till PlayGear och åtar sig parterna gemensamt att underrätta berört försäkringsbolag härom.
2.8 Leverans. (a)
Hyresobjektet transporteras till fraktombud i det område vars adress Hyrestagaren uppgett vid beställning finns. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar Hyrestagarens order. PlayGear äger rätt att debitera transportkostnad särskilt. För ej uthämtade brev eller paket hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift enligt vid var tid gällande prislista.
(b) PlayGear ansvarar för att Hyresobjektet är i funktionsdugligt skick när det lämnat PlayGear’s lager.
(c) Retur av Hyresobjektet skall ske i samma kartong och emballage som Hyresobjektet levererades i. PlayGear äger rätt att debitera kostnad särskilt för avsaknad av kartong och emballage samt hanteringskostnad.
(d) Retur av Hyresobjektet skall vara åter PlayGear senast hyrestidens slut. Vid försening orsakat av Hyrestagaren äger PlayGear rätt att debitera för kommande månads hyresavgift.
e) Om PlayGear inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva beställning utan någon extra kostnad, inom skälig tid.
f) Produkter kan komma att hyras ut (beställas) under ett besök på www.playgear.se. PlayGear kan ej garantera information om enskilda varors tillgänglighet, då varor och lager kan ta slut. PlayGear förbehåller sig rätten att av Hyrestagaren beställd produkt ej hyra ut i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för beställningen eller att produkten ej finns tillgänglig för leverans. All produktinformation som visas är föremål för ändring, och PlayGear reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på www.playgear.se.
g) PlayGear ansvarar ej för eventuella fel i respektive distributörs information.
h) Vid köp av instrument som du som kund redan hyr, så kallat "köpa loss" gäller ingen returrätt. Om du fått instrumentet fraktat och sedan köper loss ditt instrument återbetalas ej returfrakten.
2.9 Undersökningsplikt. Kunden ska omedelbart efter mottagandet av Hyresobjektet, och alltid innan Hyresobjektet börjar brukas, utföra erforderlig kontroll samt noggrant undersöka Hyresobjektet. Om Kunden i undersökningen upptäcker skada eller avvikelse ska Kunden omedelbart meddela PlayGear enligt förutsättningarna i punkt 2.11.
2.10 Reklamation. Anmärkning mot ett Hyresobjekt ska för att kunna göras gällande anmälas till PlayGear omedelbart och senast två månader efter att Hyresobjektet blivit tillgängligt för Kunden. Om Kunden inte anmärker på Hyresobjektets skick inom ovanstående tid ska Hyresobjektet anses mottaget i fullgott skick.
2.11 Fel i Hyresobjektet. Om Hyresobjektet avviker från vad som överenskommits i Avtalet i sådan grad att Hyresobjektet kan anses felaktigt, och felet eller bristen inte beror på sådan skada som Kunden ansvarar för enligt villkoren i Avtalet, ska PlayGear utan oskäligt dröjsmål efter Kundens reklamation enligt punkt 2.10 åtgärda felet eller bristen eller företa omleverans. Kunden är inte skyldig att betala hyra eller leveranskostnader
under sådan avhjälpandeperiod.
2.12 Återlämnande. Kunden anmäler planerade återlämnanden till PlayGear via Webbplatsen eller i övrigt i enlighet med PlayGear’s vid var tid lämnade instruktioner. Ett Hyresobjekt ska anses återlämnat när Hyresobjektet är åter PlayGear’s lager (Stockholm).
Vid återlämnandet ska Hyresobjektet vara med hänsyn till normal förslitning i gott skick. För alla returleveranser, exempelvis vid avslutad hyra, ska Kunden vara PlayGear och transportbolaget behjälplig för att möjliggöra returleveransen. Om Kunden har aviserat ett återlämnande, ska Kunden för PlayGear’s räkning vidta skäliga åtgärder för vård av Hyresobjektet till dess att Hyresobjektet återlämnats till PlayGear. Om Kunden underlåter att återlämna ett Hyresobjekt till PlayGear vid utgången av en bestämd hyrestid ska Kunden alltid betala hyra för Hyresobjektet fram till att Hyresobjektet återlämnats till PlayGear samt förseningsavgift i enlighet med PlayGear’s vid var tid gällande policy.
Vid retur efter uppsagd hyra skall Hyresobjektet, när det återlämnas/avhämtas av PlayGear vara väl rengjort och - med undantag av normalt slitage - i samma skick som vid avhämtnings-/leveranstillfället. Hyresobjektet skall förpackas/emballeras på samma sätt som vid leveranstillfället. PlayGear äger rätt att, vid onormalt slitage/skada förorsakad av Hyrestagaren, begära tillkommande ersättning av Hyrestagaren.
Hyrestagaren ska returnera hyresobjektet innan avtalat datum och tid löper ut med avtalat leveranssätt. Hyrestagaren förväntas hålla sig uppdaterad om serviceställets normala öppettider.
Hyrestagaren eller kortinnehavaren ger PlayGear fullmakt att dra belopp från hyrestagarens konto för bland annat hyresobjekt som inte returnerats, är onormalt nedsmutsade eller skadade. Den därmed beviljade fullmakten gäller även bemyndigande att belasta betalkortet vid ytterligare hyra/krav på ersättning i det fall hyresobjektet lämnas tillbaka efter att den avtalade hyresperioden löpt ut eller lämnas tillbaka i skadat skick.
2.13 Stöld. Vid stöld av Hyresobjekt under hyrestiden ansvarar Kunden för att meddela och inkomma med polisanmälan till PlayGear. Fram till att polisanmälan inkommit till PlayGear debiteras avtalad hyra för Hyresobjektet.
2.14 Skada på Hyresobjektet. Kunden ansvarar under hyrestiden för förlust av Hyresobjektet samt för samtliga skador som inte utgör normal förslitning. Vid förlust eller skada har PlayGear rätt till ersättning. Skada ska anmälas till PlayGear för beslut om och i så fall hur det skadade Hyresobjektet ska repareras eller ersättas. Om PlayGear bedömer att Hyresobjekt skadats i sådan utsträckning att det inte kan repareras ska Kunden utge ersättning till PlayGear.
2.15 Skada på annan egendom eller person. Kunden ansvarar under hyrestiden för skada som Hyresobjektet orsakar på Kundens eller tredje mans egendom eller person. Kunden ska hålla PlayGear skadelös i anledning av alla eventuella krav från tredje man härrörande ur skador på person eller egendom som orsakats av Hyresobjektet och alla följdskador av sådana skador under hyrestiden. PlayGear ansvarar inte för Kundens eller tredje mans olämpliga eller oriktiga användning, felaktiga montering eller installation av levererade Hyresobjekt och inte heller för ovarsam hantering, oriktigt underhåll eller konstruktionsfel under förutsättning att dessa omständigheter inte är hänförliga till PlayGear.
2.16 Befriande omständigheter. PlayGear är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt detta Avtal om underlåtenheten har sin grund i sådan befriande omständighet som ligger utanför parts kontroll och som förhindrar fullgörandet därav, såsom men inte begränsat till extrema väderförhållanden (såsom, men inte begränsat till brand, torka, översvämning och extrem kyla), krig, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp, knapphet på råvaror, allmän knapphet samt inskränkningar i tillförsel av drivkraft samt långvariga störningar i transporter, data- eller telekommunikation eller strömförsörjning.
2.17 Meddelande om befriande omständigheter. Om part önskar åberopa befriande omständighet ska parten omedelbart underrätta den andra parten om när händelsen påbörjades samt när den kan tänkas upphöra. Tiden för fullgörande av relevant förpliktelse ska förlängas med den tid som den befriande omständigheten fortgår.
2.18 Uppsägningsrätt. Såväl PlayGear som Kunden (”Berättigad Part”) har rätt att genom skriftligt meddelande till motparten säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om motparten i Avtalet:
(a) underlåter att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet eller gällande lag, om sådan underlåtenhet är av väsentlig betydelse för Berättigad Part, och förutsatt att den avtalsbrytande parten inte vidtagit rättelse senast sju (7) dagar efter skriftlig meddelande härom med angivande av uppgifter om vad Berättigad Part anser utgöra avtalsbrottet;
(b) inte erlägger betalning inom avtalad tid, inställer sina betalningar, påbörjar förhandlingar om uppgörelse med sina borgenärer, blir föremål för ansökan om personlig konkurs, eller dylikt, eller (c) vid upprepade tillfällen underlåter att fullgöra sina förpliktelser enligt Avtalet, oavsett om enskild underlåtenhet är av väsentlig betydelse och Berättigad Part gett den avtalsbrytande parten skriftligt meddelande härom i enlighet med punkt 2.18 (a) ovan.
2.19 Omedelbart återtagande. Om part säger upp Avtalet till omedelbart upphörande med stöd av punkt 2.18 eller annan bestämmelse i Avtalet har PlayGear rätt att omedelbart återta Hyresobjekt. Vid ett sådant återtagande ska Kunden vara PlayGear och eventuell Logistikpartner behjälpliga. Om PlayGear säger upp Avtalet med stöd av punkt 2.18 eller annan bestämmelse i Avtalet har PlayGear rätt till full ersättning för exempelvis men inte begränsat till uteblivna hyresintäkter.
2.20 Exklusiva påföljder. De påföljder som uttryckligen framgår av detta Avtal är exklusiva för Kunden, och Kunden har därmed inte rätt att göra gällande andra påföljder i anledning av PlayGear’s bristande uppfyllande av Avtalet om inte annat följer av tvingande lag.
2.21 PlayGear’s ansvar. PlayGear ansvarar endast för direkt skada som uppkommer till följd av PlayGear’s vårdslöshet, och PlayGear svarar därmed inte för indirekt skada såsom förlorad användning, förlust av uppgifter eller annan ekonomisk följdförlust.
2.22 Beloppsbegränsning. PlayGear’s totala ansvar under Avtalet ska inte överstiga femtio (50) procent av den hyresersättning som erlagts av Kunden vid tidpunkten för skadan för det Hyresobjekt som är kopplat till skadan.
2.22 Överlåtelse av Avtalet. Kunden äger inte rätt att överlåta delar eller hela Avtalet till annan part utan PlayGear’s skriftliga godkännande.
2.24 Immateriella rättigheter. Kunden är införstådd i att PlayGear kan komma att hyra ut Hyresobjekt i vilka PlayGear eller tredje man äger immateriella rättigheter. Ingenting i Avtalet ska innebära att sådana immateriella rättigheter övergår till Kunden eller att Kunden på annat sätt förvärvar rätten att använda sådana immateriella rättigheter.
2.25 Ändring av allmänna villkor. PlayGear förbehåller sig rätten att ändra de allmänna villkoren samt priser. Vid ändringar kommer PlayGear att meddela befintliga kunder. Om kund inte accepterar de nya villkoren har kund rätt att säga upp avtalet. I den mån villkoren ändras underkastas nya beställningar de nya allmänna villkoren per den dag då villkoren publiceras på Webbplatsen.
2.26 Lagstadgad ångerrätt för Kunden. Om Kunden i förhållande till PlayGear intar en ställning som konsument har Kunden en lagstadgad rätt enligt Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler att ångra Avtalet (”Ångerrätten”). Kunden har rätt att utöva Ångerrätten gentemot PlayGear innebärande en rätt att frånträda Avtalet och returnera Hyresobjektet utan att ange något skäl inom fjorton (14) dagar. Ångerfristen på fjorton (14) dagar löper från den dag Kunden eller en tredje man som Kunden angett, dock inte fraktbolaget, fick det sista Hyresobjektet enligt Avtalet i sin besittning. Vill Kunden utöva Ångerrätten ska Kunden på ett tydligt sätt med beställningsnummer meddela PlayGear om detta genom meddelande via e-post till: info@playgear.se. Kunden kan också använda sig av det standardformulär för utövande av ångerrätt som finns på Konsumentverkets webbplats. För att Kunden ska anses ha utövat Ångerrätten i tid räcker det att Kunden meddelar PlayGear att Kunden avser att utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Kunden är skyldig att utan onödigt dröjsmål, och senast inom fjorton (14) dagar från den dag Kunden meddelade PlayGear om sin önskan att utöva Ångerrätten, återsända de Hyresobjekt som enligt Avtalet omfattas av Kundens Ångerrätt. Hyresobjekten ska av Kunden returneras till PlayGear’s lager: PlayGear Sweden, Instrumentvägen 6 126 53 Hägersten. Returfrakten ska bekostas av Kunden. Om Kunden utövar Ångerrätten kommer PlayGear att återbetala alla betalningar som PlayGear enligt det ångrade Avtalet mottagit från Kunden,
inklusive leveranskostnader. Återbetalningen kommer att ske så snart som möjligt och senast fjorton (14) dagar från den dag då PlayGear mottog Kundens meddelande om önskan att utöva Ångerrätten. PlayGear kommer att använda samma betalningsmetod för återbetalningen som Kunden själv har använt för den aktuella beställningen, om PlayGear och Kunden inte uttryckligen överenskommer om något annat. PlayGear förbehåller sig rätten att vänta med att genomföra återbetalningen till dess PlayGear åter har mottagit Hyresobjektet från Kunden eller av Kunden lämnat bevis på att Kunden återsänt Hyresobjektet. En förutsättning för fullständig återbetalning är att Hyresobjektet sänds tillbaka i samma skick som Hyresobjektet var i när Kunden mottog Hyresobjektet. Om en värdeminskning kan konstateras ha inträffat på grund av Kundens hantering av Hyresobjektet (annat än vad som är nödvändigt för att fastställa Hyresobjektets egenskaper och funktion) är Kunden skyldig att ersätta denna med erforderlig betalning. Ångerrätten för Kunden gäller inte då Kunden själv avhämtat eller via eget ombud Hyresobjektet från Playgear's lager/kontor. Ångerrätten för Kunden gäller inte i den mån Hyresobjektet har tillverkats eller anpassats enligt konsumentens anvisningar med egenskaper utanför PlayGears standardsortiment eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.
2.27 Tillämplig lag. Svensk lag ska tillämpas på Avtalet
2.28 Tvistlösning. Tvist som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras enligt svensk rätt och av allmän domstol i Stockholm för de fall parterna inte skriftligen enas om skiljeförfarande.
2.29 Personuppgiftsbehandling. PlayGear’s behandling av personuppgifter i relation till ingåendet av Avtalet regleras av PlayGear’s integritetspolicy publicerad på Webbplatsen.
FÖRETAGSINFORMATION
PlayGear AB 559391-4541
Fjugestagränd 3
124 72 Bandhagen
Du kan när som helst höra av dig till oss på info@playgear.se
ALLMÄNNA KÖPVILLKOR PLAYGEAR SWEDEN
Senast uppdaterad: 16 OKTOBER 2022
1. OM PLAYGEAR SWEDEN
1.1. PlayGear AB (PlayGear) hyr ut musikinstrument och säljer tillbehör till musikinstrument samt musikläromedel (noter). Dessa allmänna villkor gäller för köp av tillbehör och noter (”Produkt”) på, och köparens användning av, webbsidan www.playgear.se. Villkoren utgör ett avtal mellan Köpare och PlayGear AB.
1.2 PlayGear ansvarar enligt tillämplig konsumentskyddslagstiftning och bestämmelserna i dessa allmänna villkor tillämpas endast till den del de inte står i strid med tvingande bestämmelser.
2. ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
2.1. Köparen är skyldig att ta del av villkoren innan köp. Vid beställning på www.playgear.se accepterar Köparen de Allmänna villkoren samt vår Integritets och sekretesspolicy. PlayGear förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren.
2.2. Dessa Allmänna villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av Playgear, eller med köp på webbplatsen, regleras av svensk lag. PlayGear kan modifiera eller ändra dessa villkor. Köparen uppmanas därför att spara de villkor du accepterar vid tidpunkten för köpet av din beställning. Köparen måste följa alla gällande lokala och internationella lagar och förordningar beträffande sin användning av PlayGear.
2.3. Lägsta åldersgräns för köp är 18 år och köp får endast ske inom Sverige.
3. INNEHAV AV RÄTTIGHETER
3.1. Alla rättigheter, inklusive upphovsrätt av PlayGear stannar hos PlayGear. All kopiering annat än för eget personligt, icke-kommersiellt bruk är förbjudet utan skriftlig tillåtelse.
4. BESTÄLLNINGAR
4.1. Köparen är bunden till beställning när denne godkänner den och våra allmänna villkor på webbplatsen. En beställning är bekräftad först när den är mottagen av PlayGear och eventuell kreditkontroll är godkänd. Vänligen notera att PlayGear ej accepterar beställningar där faktura-adress och leverans-adress ej kan verifieras. En digital orderbekräftelse skickas till av Köparen angiven e-postadress när denne slutfört sin beställning. Detta är ett kvitto/betalningsunderlag för Köparens beställning i webbshopen. En digital leveransbekräftelse skickas till av Köparen angiven e-postadress när ordern levereras. Detta är ett kvitto/underlag för din leverans.
4.2. Produkter kan komma att säljas slut under ett besök på www.playgear.se. PlayGear kan ej garantera information om enskilda varors tillgänglighet, då varor och lager kan sälja slut. PlayGear förbehåller sig rätten att av Köparen beställd produkt ej sälja i händelse av att lagernivån var felaktig vid tidpunkten för beställningen eller att produkten ej finns tillgänglig för leverans. All produktinformation som visas är föremål för ändring, och PlayGear reserverar sig rättigheten att, vid behov, ändra information på www.playgear.se.
5. BETALNINGSALTERNATIV
5.1. PlayGear förbehåller sig rätten, vid behov, att uppdatera priser på www.PlayGear.se. PlayGear hålls ej ansvariga för eventuella valutaförändringar eller valutakurser.
6. LEVERANS OCH FRAKT
6.1. Leveranstid är beroende på val av fraktalternativ. Köparens order behandlas normalt inom 1-5 vardagar.
6.2. PlayGear ansvarar ej för lämnade paket hos postombud. Kunden blir debiterad för kostnaden av returfrakt och administrativa kostnader vid ej uthämtat paket.
6.3. Köparen har möjlighet att få försändelse-ID vid leverans av produkt (undantag varubrev via PostNord inom SE). PlayGear ansvarar ej för eventuella fel i respektive distributörs information.
6.4. Om Köparen vid mottagandet av paketet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till distributören. Detta gäller både vid hemleverans och när Köparen själv hämtar paketet hos ett ombud. Om Köparen vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat eller att varor saknas, är Köparen skyldig att kontakta PlayGear inom skälig tid enligt konsumetköplagen från mottagande av varor med gällande ordernummer samt ärendenummer från paketombudet. Vid retur-transporter av produkter bär Köparen det ekonomiska ansvaret om produkten blir skadad eller ej kommer fram.
6.5. Om PlayGear skulle skicka felaktig eller skada produkt, förbehåller sig PlayGear rätten att få tillbaka produkten i sitt ursprungliga skick. Köparen måste returnera den felaktiga varan till PlayGear inom 14 dagar och frakten bekostas av PlayGear.
6.6. Om en produkt skulle visas och säljas till ett felaktigt pris på www.playgear.se som uppstått på grund av tekniska problem eller misstag från personal hos PlayGear förbehåller PlayGear rätten att annullera ordern, återbetala pengarna och informera Köparen om situationen.
7. RETUR OCH ÅNGERRÄTT
7.1. Vid köp av tillbehör, förbrukningsmaterial och noter av minst totalt 400:- gäller 14 dagar ångerrätt för privatpersoner dagen efter att Köparen mottagit sina varor, mot uppvisande av giltigt kvitto. Produkten måste returneras i säljbart skick i originalförpackning. Meddela med ordernummer och Köparens kontaktuppgifter till info@playgear.se och returnera varan så gör PlayGear återbetalning inom 14 dagar från det att meddelandet mottagits. Returnerad produkt skickas tillbaka till vårt lager/kontor. Oidentifierat objekt som returneras kan nekas återbetalning. Returer som är skadade, smutsiga, tvättade eller slitna godtas ej. PlayGear betalar ej och ansvarar ej för returfrakt.
7.2. Om Köparen upptäcker ett produktionsfel vid leverans kan produkten reklameras mot uppvisande av giltigt kvitto eller betalningsunderlag. Produkt som skadats till följd av slitage anses inte vara felaktig. Om möjligt erbjuder PlayGear att reparera defekt produkt. Om det ej går att reparera eller produkten ej längre är tillgänglig har köparen rätt till full återbetalning inklusive frakt- och returkostnader.
7.3. Efter att Köparen slutfört en beställning och fått en orderbekräftelse börjar PlayGear behandla ordern. När produkten lämnat PlayGear finns det ej möjlighet att ändra i beställningen. Om Köparen upptäcker fel i angivna kontaktuppgifter är det Köparens skyldighet att kontakta PlayGear. PlayGear tar ej ansvar för order som skickats till en av köparen felaktigt uppgiven adress.
7.4. Vid eventuella önskemål om byten av varor, vid till exempel en felbeställning av vara eller storlek, ombeds Köparen att göra en retur och sedan lägga en ny order, vid frågor eller hjälp kontakta PlayGear.
7.5. Vid köp av instrument som du som kund redan hyr, så kallat "köpa loss" gäller ingen returrätt. Om du fått instrumentet fraktat och sedan köper loss ditt instrument återbetalas ej returfrakten.
8. FORCE MAJEURE
8.1. Vid händelse av force majeure skjuts PlayGears förpliktelser via upp. Vid händelse av force majeure har både Köpare och PlayGear rätt att häva, helt eller delvis, eventuella avtal utan någon skyldighet att betala skadestånd eller fullfölja några förpliktelser. Med force majeure avses i regel, men begränsar PlayGear ej tlll, naturkatastrofer, krig, strejker, import/exportförbud, transportstörningar samt sjukdom oavsett om detta inträffar hos PlayGear eller hos PlayGears leverantörer.
9. BEDRÄGERI
9.1. PlayGear förbehåller sig rätten att avbryta och återbetala alla order som misstänks vara genomförda på ett bedrägligt eller på annat sätt skadligt sätt för att säkerställa säkerheten för PlayGears konsumenters transaktioner via www.playgear.se. PlayGear förbehåller sig rätten att även vid behov vidarebefordra transaktionsinformation om så efterfrågas till officiella myndighet eller betalningspartner vid misstanke om bedrägliga transaktioner eller identitetsstöld. Individer som bryter mot ovan regler eller mot begränsning av lösenordskyddade områden på www.playgear.se kan bli föremål för åtal.
10. TVIST
10.1. Tvist om tolkningen eller tillämpningen av köpavtal och dessa villkor skall med tillämpning av svensk lag i första hand avgöras av medlare med tillämpning av Stockholms Handelskammares Medlingsinstituts regler för medling i affärstvister. Om en sålunda utsedd medlare inte förmår lösa tvisten inom 3 månader efter det att medlingsförfarandet påbörjats skall tvisten i stället avgöras av skiljeman med tillämpning av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för s.k. förenklat skiljeförfarande. Tvist om förfallna hyresfordringar upp till ett belopp om två basbelopp omfattas inte av medlings-/skiljeklausulen.
10.2. Såväl medlings- som eventuellt skiljeförfarande skall med tillämpning av svensk lag äga rum i Stockholm.
FÖRETAGSINFORMATION
PlayGear AB 559391-4541
Fjugestagränd 3
124 72 Bandhagen
Du kan när som helst höra av dig till oss på info@playgear.se