PlayGear

FRÅGOR & SVAR (FAQ)

 

 


Vilken typ av musikinstrument hyr ni ut?


Svar: Vi hyr ut akustisk gitarr, elgitarr med förstärkare, elbas med förstärkare, elpiano och digitaltrumset.



Är det någon bindningstid?


Svar: Nej, du hyr så länge du vill. Hyrestiden förlängs automatiskt med 1 kalendermånad i taget.



Hur mycket kostar det att hyra?


Svar: Hyrespriserna framgår under valt instrument under Produkter.



Hur beställer jag?


Svar: Beställning görs i webshopen under Produkter.



Vad ingår när jag hyr instrument?


Svar: För akustisk gitarr ingår vadderad gigbag (väska), elbaspaket och elgitarrpaket ingår vadderad gigbag, förstärkare och telekabel samt fri justering av hals vid behov. Till elpiano ingår notställ som fästes på själva elpianot samt sustain-pedal till modellen med 88 tangenter.



Hur betalas hyran?


Svar: Hyran betalas en gång per månad med faktura.



Är det någon uppsägningstid?


Svar: Ja, uppsägningstiden är 1 kalendermånad och meddelas till info@playgear.se. Uppge ditt beställningsnummer.



Säljer ni tillbehör till musikinstrumenten?


Svar: Ja, vi säljer tillbehör och förbrukningsmaterial såsom trumstockar, notställ, hörlurar, notböcker, strängar, stämapparat, plektrum med mera utifrån dina behov. Vi har det som behövs för att börja och hålla igång musicerandet. Se tillbehör under Produkter.



Är instrumenten ni hyr ut nya eller begagnade?


Svar: I och med att vi hyr ut musikinstrument kan de vara använda av tidigare hyrestagare. Vi går dock alltid igenom instrumenten, mellan varje uthyrning så de är i toppskick, enligt vår Quality-Check:


  • Undersök så att inga sprickor/jack som påverkar spelbarhet och ljud finns

  • Undersök att hårdvara och skruvade delar sitter fast

  • Undersök elektronik så inga missljud eller synliga lösa delar förekommer

  • Undersök så inget glapp i synliga kablar förekommer

  • Kolla halsprofil, justering vid behov (Gitarr/Elbas)

  • Spela på instrumentet så det känns bra

  • Se över eventuell smuts och damm, rengör vid behov



Har ni instrumenten i lager eller är det leveranstid?


Svar: Vanligtvis har vi både instrument och tillbehör i lager för omgående leverans. Däremot kan vi få tillfälligt slut i lager på grund av extra stor efterfrågan samt fördröjning i produktionen hos tillverkaren.



Hur levereras instrumenten?


Svar: Våra produkter fraktas med DHL till närmaste ombud inom Sverige. Fraktpris är 199:-.

Vi har även gratis utlämning och eventuell återlämning av instrument och tillbehör vid vårt lager i Örnsberg, Stockholm. Efter beställning kontaktar vi dig om tid för hämtning. Hämtning med bil rekommenderas.


Hur funkar det med returnering?


Svar: Vid retur av hyrt instrument utgår fraktavgift om 199:-. Vi värnar miljön så vid hyra av instrument returneras ursprunglig kartong samt emballage. Vid kasserad kartong debiteras du för ny kartong, frakt samt administrativ avgift om 399:- per instrument. (Kartong medföljer ej (endast emballage) om du själv hämtar ut och lämnar åter instrumentet vid vårt kontor.)

Vid köp av tillbehör, förbrukningsmaterial och noter av minst totalt 400:- gäller 14 dagar ångerrätt för privatpersoner. PlayGear betalar ej och ansvarar ej för returfrakt vid köp.



Vad händer ifall instrumentet man hyr går sönder?


Svar: Utöver slitage från normal användning gäller följande enligt våra allmänna villkor:


"Hyrestagaren skall under Hyrestiden hålla instrumentet försäkrat till fulla värdet mot förlust på grund av stöld, skada eller slitage som uppkommit på grund av vårdslöshet eller olyckshändelse." 


Hemförsäkringen brukar gälla i dessa lägen men vi råder våra kunder att höra med sitt försäkringsbolag ifall man är osäker.



Kan man köpa loss instrumenten?


Svar: Vi vill att det skall vara möjligt för alla att testa på att spela musik. Det är såklart jättekul om du fastnar för ditt instrument och vill fortsätta. Hör med oss ifall du är sugen på att köpa loss instrumentet.